Hoe goed kun jij luisteren?

Luisteren is een werkwoord.

Quiz timeTijdens trainingen besteed ik veel tijd aan communicatieve vaardigheden. Veel deelnemers vinden van zichzelf dat ze best aardig kunnen communiceren. Okay, okay, andere mensen snappen niet altijd (of heel vaak niet) wat ze bedoelen, maar dat ligt aan die ander. Toch?

Tijd voor een testje! Lees de stelling en kruis aan wat voor jou geldt.

1. Luisteren betekent aandacht geven. Als ik naar iemand luister, richt ik mijn aandacht op de spreker. Ik kijk naar haar of hem en concentreer me op haar of zijn boodschap.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

2. Luisteren betekent accepteren wat de ander zegt. Als ik naar iemand luister, probeer ik eerst de ander te begrijpen, zonder meteen mijn eigen mening of oordeel te hebben. Laat staan die meteen te spuien.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

3. Luisteren betekent geïnteresseerd zijn in wat de ander zegt. Als ik naar iemand luister, vraag ik de spreker zijn of haar mening te geven, te zeggen wat ze dwars zit of hoe hij of zij denkt over een bepaald onderwerp of discussiepunt.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

4. Luisteren betekent verduidelijken en bevestigen van wat ik denk te hebben gehoord. Als ik naar iemand luister, vraag ik specifieke vragen zoals ‘Klopt het dat je ……… hebt gezegd?’ of ‘Als je dit zegt, bedoel je dan ………? ‘ of ‘Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Kun je ……….. toelichten?’

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

5. Luisteren betekent empatisch zijn. Als ik naar iemand luister en ik begin me ongeduldig, aangevallen of boos te voelen, dan probeer ik me in de schoenen van de ander te verplaatsen. (Tip: pas je lichaamstaal en intonatie aan aan de ander. Dan gaat het ‘verplaatsen in’ een stuk gemakkelijker. En nee, de ander heeft dat niet door. Die is druk met zijn of haar eigen verhaal)

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

6. Luisteren betekent betrokken zijn. Als ik naar iemand luister, reageer ik actief door te knikken, te hmmm-en, en door te vragen.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

7. Luisteren betekent loslaten. Als ik naar iemand luister, kom ik niet (meteen….) met een oplossing op de proppen, vertel ik niet (meteen ….) mijn eigen verhaal en geef ik geen advies.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

8. Luisteren betekent de spreker in haar/zijn waarde laten. Als ik naar iemand luister, probeer ik niet te letten op de ‘afwerking’ van de boodschap. Zelfs als het aarzelend, vreemd of (in eerste instantie – want ik vraag immers door!) onbegrijpelijk lijkt of als de spreker hakkelend, eh, stamelt, eh niet zo goed uit haar of zijn woorden komt.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

9. Luisteren betekent de spreker laten uitspreken. Als ik naar iemand luister, houd ik mijn tegenwerpingen binnen. Sterker nog. Ik begin pas met denken over mijn mening, tegenwerpingen, argumenten of ontkenning als de ander zijn of haar boodschap heeft beëindigd. Om er zeker van te zijn dat de spreker klaar is, wacht ik een paar tellen. (Bijkomend voordeel is dat ik me dan volledig kan richten op mijn antwoord.)

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

10. Luisteren betekent ook kijken. Ik luister niet alleen naar de woorden. Ik let ook op de non-verbale signalen, zoals gezichtsuitdrukking, gebaren, ogen, houden en intonatie. Deze kunnen namelijk de boodschap ondersteunen of tegenspreken.

Deze vraag kun je gewoon met altijd beantwoorden. Je pikt de signalen automatisch en onbewust op. Of je nou wilt of niet!

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

11. Luisteren betekent aanwezig zijn. Soms lukt het niet om mijn volledige aandacht aan iemand te geven. Omdat ik bijvoorbeeld net geconcentreerd bezig ben een blog te schrijven. In dat geval laat ik dat de ander weten en maken we een afspraak voor ons gesprek.

0             Altijd

0             Meestal

0             Soms

0             Nooit

 

Iedere ‘Altijd’ = 6 punten, iedere ‘Meestal’ = 4 punten, iedere ‘Soms’ = 2 punten, iedere ‘Nooit’ = 0 punten.

66 – 45 punten: Wauw, jij bent een Topper!. Wat een goodwill kweek je hiermee bij je gesprekspartner. Zij of hij zal daarna ongetwijfeld graag naar jou willen luisteren. Maak daar gebruik van en deel jouw boodschap.

44 – 22 punten: Je bent op de goede weg. Wil je beter worden, lees dan nog eens mijn blog ‘Horen is niet luisteren’.

22 – 4 punten: Tjah, wat moet ik hier nou van zeggen. Misschien moeten we gewoon eens met elkaar in gesprek gaan.

Ik ben benieuwd naar jouw allerbeste ‘luistertip’. Wat werkt voor jou in praktijk het beste? Je kunt je creatieve invallen kwijt onder deze blog.

Hetty