Groeistuipen en 5 tips om vastgeroeste patronen te doorbreken.

Vorige week hebben ik weer eens koffie gedronken met een collega ondernemer die ik ken door het netwerken. Zo nu en dan doen we dat en kletsen we even bij. We doen eigenlijk geen zaken met elkaar. We zien elkaar meer als sparringpartners.

Deze ondernemer, ik noem hem Frits,  is een paar jaar geleden voor zichzelf begonnen. Daarvoor was hij directeur van een bedrijf met zo’n 150 medewerkers. En daar weer voor had hij de nodige management – en leidinggevende ervaring op gedaan bij diverse andere (grotere) bedrijven.

groeiZijn eigen bedrijf doet het uitstekend. Frits is de pioniersfase van alles-zelf-doen ontgroeit en heeft nu ruim 10 medewerkers.  En hij ervaart hoe lastig het is om vanuit deze positie:

  • leiding te geven (je weet zelf precies hoe het  moet),
  • los te laten (ik kan het zelf sneller/beter)
  • te accepteren dat andere mensen nog moeten groeien in hun functie en
  • ook dat ze  dingen anders doen dan jij.

Zijn medewerkers bleken ook niet happy te zijn met de situatie. Ze wisten niet waar ze aan toe waren. Moesten ze links of rechts of toch rechtdoor? Ze moesten meedenken, en kregen de kous op de kop als ze met een voorstel kwamen. Lastig hoor.

Gelukkig heb ik ze kunnen helpen met de volgende inzichten:helderheid

  1. Dit soort patronen houd je met elkaar in stand! De leidinggevende door strak op de medewerkers te zitten en de medewerkers door daar niets van te zeggen. Door dit met elkaar te herkennen en te bespreken kun je dit keren.
  2. Denken dat wij oké zijn en zij de sukkels helpt daarbij niet. Je hebt het probleem met elkaar gemaakt, dus moet je het ook met elkaar oplossen. Vaak heeft iedereen goede intenties, en zijn er gemeenschappelijke belangen (het welzijn van het bedrijf, een prettige werkomgeving). Vanuit begrip voor intenties en het zoeken naar gemeenschappelijke belangen kun je elkaar weer vinden.
  3. Je kop in het zand steken en proberen om ongemakkelijke situaties/confrontaties te voorkomen maakt ook niet dat het beter wordt. Dus maak geen grapjes om de spanning te breken en relativeer niet. Bespreek het gedrag dat je ziet en gebruik daarbij neutrale woorden (geen oordeel!).
  4. Houd elkaar scherp. Het is makkelijk om terug te vallen in oud gedrag. Je helpt elkaar door elkaar aan te spreken en te ondersteunen. Laat het onderwerp bijvoorbeeld ieder werkoverleg actief terug komen of beleg intervisie sessies.
  5. Gebruik bij complexe gedragspatronen een externe procesbegeleider. Dat biedt extra veiligheid. En een vreemde kan vaak meer zeggen dan iemand uit de groep, zeker als emoties een rol gaan spelen.

Bij het bedrijf van Frits heb ik 2 sessies begeleid. Daarna konden ze het prima zelf regelen.

Frits heeft gekozen voor een eigen kantoor. Eén waarvan de deur dicht kan, zodat hij niet meer alles ziet en hoort.

Herken jij dit soort gedragspatronen binnen jouw bedrijf? Ze kunnen behoorlijk knellen! Wat hebben jullie er aan gedaan? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en tips. Schrijf ze onder deze blog. Je krijgt altijd een reactie terug.

Hetty

 

Hetty Hanekamp is de oprichter van Factor H.  Zij wil zoveel mogelijk mensen inspireren de stap naar hun volgende level te zetten. Dat doet ze door mensen vanuit verbinding te leren communiceren en samenwerken. Verbinding met anderen (medewerkers, klanten, collega’s) en verbinding met henzelf. Echt contact maken draagt bij aan de Nieuwe Maatschappij waar we zo naar op zoek zijn.

Hetty werkt vooral  met ondernemers, leidinggevenden, HR professionals en teams.