Gemotiveerde medewerkers zijn van levensbelang.

De rode draad.

verlanglijstAls je de oefening uit mijn vorige blog  Je ideale medewerker, hebt gedaan, dan feliciteer ik je van harte! Je hebt een waardevolle stap gezet. Je weet je nu wat jij nog meer wilt en verwacht van je medewerkers, naast het goed uitvoeren van hun werk.  Ik vermoed dat de volgende woorden er op zullen staan:

  • Betrokkenheid
  • Loyaliteit
  • Verantwoordelijkheid dragen en
  • Verantwoordelijk worden gehouden voor resultaat
  • Initiatief nemen
  • Vertrouwen
  • Zelfstandig zaken aanpakken en oplossen
  • Gemotiveerd zijn om resultaten te halen
  • Flexibel zijn en om kunnen gaan met veranderingen

Willen en motivatie

De woorden die op jouw overzicht staan, zijn heel belangrijk voor het functioneren en het succes van je bedrijf. Voor het bereiken van je doelstellingen, en voor het succesvol bedienen van je klanten. En ook voor jouw persoonlijke functioneren. Wanneer jouw medewerkers die aspecten laten zien, wordt het voor jouw makkelijker (en leuker?) om leiding te geven. Wie weet wordt je zelfs misbaar. Met andere woorden: je hoeft er niet altijd te zijn om de zaken in goede banen te leiden. Of nog beter, je komt gewoon weer toe aan je eigen werk. En dat past vast in het straatje van jouw (persoonlijke) belangen.

Je hebt trouwens wel een ambitieus lijstje gemaakt. Het zijn allemaal kwaliteiten die mensen je niet zomaar geven. Ze moeten het je gunnen, ze moeten het je willen geven. Je kunt dit soort kwaliteiten niet afdwingen. Wanneer je je medewerkers altijd strak instrueert, ze voortdurend controleert en hun kop afhaakt als ze het anders doen, kun je niet verwachten dat ze initiatief nemen of zich verantwoordelijk voelen en al helemaal niet dat ze je vertrouwen.

Okay, een beetje overdreven voorbeeld misschien, maar je snapt wat ik bedoel: het is noodzakelijk dat jouw medewerkers bereidwillig zijn (of worden) om die broodnodige kwaliteiten in te brengen. Dat ze gemotiveert zijn om dat te doen. Het is aan jou om hun motivatie,hun zenuw te raken, waardoor ze in beweging willen komen.

De volgende stap

Dan is het tijd om aan de slag te gaan met je overzicht. Je wordt nu concreter. Je weet wat jouw belangen zijn, je kent de rode draad, dus we hebben het nu over: hoe kun je medewerkers zo beïnvloeden dat ze flexibel gedrag laten zien. En we gaan nog een stap verder, want hier zit een mooie valkuil in.

Containerbegrippen

Realiseer je jouw overzicht bestaat uit containerbegrippen. Ieder van ons heeft een eigen beeld, een eigen definitie van deze begrippen en vertaalt dit naar bijpassend gedrag. Voor mij is “betrokkenheid” informeren naar iemands zieke dochter. Voor jou kan bij  “betrokkenheid” heel ander gedrag horen! Hetzelfde geldt voor je medewerkers.

Verwachtingen, motivatie en wederkerigheid

Je snapt dat het belangrijk is, de containerbegrippen verder te vertalen naar concreet gedrag zoals “informeren naar een ziek kind” of “het lezen van het jaarverslag”. De volgende stap is om die vertaalslag te maken en je verwachtingen te delen met je medewerkers. En dan natuurlijk niet: “Vanaf nu verwacht ik dit van jullie en gaan we het zo doen.” Daarvan hebben we vast gesteld dat het niet werkt, dat het niet het gewenste resultaat oplevert. In plaats daarvan vraag jij wat zij nodig hebben, wat hen motiveert, om het door jouw gewenste gedrag te laten zien. Welke belangen en behoeften van je medewerkers moet jij invullen om hen te laten doen wat jij verwacht? Nu kom terecht bij wat hen motiveert!

Het gaat dan eigenlijk nooit over geld. Zolang mensen het gevoel hebben dat de financiële beloning die ze krijgen in verhouding is met de inspanning die ze leveren, is geld geen issue. Als mensen over geld beginnen is er meestal iets anders aan hand. Doorvragen in dat geval!

Het bovenstaande werkt volgens het principe van de wederkerigheid: ik doe iets voor, jij doet iets voor mij. Eén van de smeerolie elementen waardoor wij met elkaar kunnen omgaan en samenleven.

Check

Belangrijk is dat je checkt of jouw concrete gedragslijstje aansluit bij de beleving van je medewerkers. Je wilt niet weten hoe vaak de verschillen tussen (meestal onbewuste) lijstje leiden tot misverstanden. Voor jou is loyaliteit dat medewerkers geen vuile was buiten hangen. Voor jouw medewerker is loyaliteit naar ieder personeelsfeestje gaan.

Dan check je meteen of jij kunt voldoen aan de verwachtingen van je medewerker. Maak ook hierbij een vertaling naar zo concreet mogelijk gedrag, om alle ruis bijvoorbaat van de lijn te halen.  Een discussie achteraf over de invulling van de verwachtingen zet de relatie tussen jou en je medewerker onder druk. Zeker wanneer het (pas) tijdens het beoordelingsgesprek naar voren komt.

Een check brengt ook eventuele mismatches aan het licht. Misschien is die ene medewerker, die qua diploma’s en werkervaring perfect in de functie lijkt te passen, toch niet de juiste persoon voor jouw bedrijf of jouw team. Hij of zij kan niet voldoen aan jouw verwachten of jij kunt niet voldoen aan zijn of haar verwachtigen. Bijvoorbeeld doordat er binnen je bedrijf geen doorgroei mogelijkheden zijn. Dan kan het voor beide partijen beter zijn om de samenwerking te beïndigen.

Checken doe je door op te letten en het gesprek aan te gaan om te zien of je obsevaties kloppen. Vertel je medewerker, collega of je leidinggevende (en je partner?) dan meteen hoe jouw ( persoonlijke) lijstje eruitziet. Het maakt de samenwerking zoveel gemakkelijker als je weet wat je van elkaar verwacht. Probeer het eens! Ik kan het je van harte aanbevelen.

Ik nodig je  uit om je ervaringen en vragen met ons te delen. Dat kan door op deze blog te reageren. Ik ga graag het (virtuele) gesprek met je aan.

Wil jij graag leren hoe je jouw verwachtingen en die van je medewerkers in beeld kunt brengen? Bel of mail me dan voor een kennismakingsgesprek.

Hetty

Hetty Hanekamp is de oprichter van Factor H.  Zij wil zoveel mogelijk mensen inspireren de stap naar hun volgende level te zetten. Dat doet ze door mensen vanuit verbinding te leren communiceren en samenwerken. Verbinding met anderen (medewerkers, klanten, collega’s) en verbinding met henzelf. Echt contact maken draagt bij aan de Nieuwe Maatschappij waar we zo naar op zoek zijn.

Hetty werkt vooral  met ondernemers, leidinggevenden, HR professionals en teams.