3 stappen om te bepalen of dit doel wat voor jou is.

Goede Voornemens

 

Vorige week stond het overal: 21 januari BLUE MONDAY. De dag waarop je je realiseert dat het weer niets wordt met je goede voornemens. Afvallen, meer sporten, minder werken, vaker wat leuks doen met je partner, afmaken waar je aan begonnen bent, niet meer uitstellen. Je hebt er ook vast wel wat op je lijstje staan. Met daarnaast nog je businessdoelstellingen.

Ik heb mijn goede voornemens dit jaar eens anders aangevlogen. Namelijk op dezelfde manier waarop ik dat met mijn andere doelen doe. Goh, laat dat nou werken. Van mijn goede voornemen 12 kilo afvallen, heb ik al 1/3 bereikt. Of liever gezegd: ben ik kwijt geraakt.

Ik heb de methode opgedeeld in tweeën. Eerst bepaal ik of het een doel is waar ik echt voor wil en kan gaan. Als dat namelijk niet het geval is, is de kans levensgroot dat ik het doel niet haal. Dat ik ga uitstellen. En daar heb ik dan ook nog eens allerlei goede (vind ik) smoezen voor.

Dit is het eerste deel van 6 stappen waardoor je je doelen WEL haalt.

Stap 1.           Maak het concreet

Afvallen, vaker thuis zijn, meer omzet, het is allemaal vet vaag. Wanneer ben je tevreden, wanneer heb je je doel bereikt? Dus beschrijf zo precies mogelijk wat je doel is. Positief! Wat wil je wel. ‘Minder uitstellen’ is wat je niet wilt. Waarschijnlijk wil je iets wat je moet doen eerder doen. Welke klussen stel je uit? wanneer wil je ze doen? De antwoorden hierop helpen je verder bij het concreet maken van je doel, van de verandering die je wilt bereiken.

 

Stap 2.           Waarom wil je dit?

Ik wil afvallen omdat het beter is voor mijn gezondheid. Duh. Daar word ik niet enthousiast van. Beter is het om mezelf voor te stellen – esthetisch verantwoord in bikini – op het stand aankomende zomer in Italië. Daar word ik kan wel weer blij van.

Zoek een antwoord dat je raakt, waar je echt iets mee hebt. Het raken van je emotie, zorgt voor beweging. Zowel het woord emotie als motivatie zijn afgeleid van het Griekse motio = beweging.

Heb je als goede voornemen om meer tijd aan je gezin te besteden, omdat je gezinsleden zich beklagen dat ze je nooit zien? Het kan zijn dat jij daar helemaal geen behoefte aan hebt. Dat je hierin mee gaat om van het gezeur af te zijn. Zelf voel je er niets bij. Dan kan de volgende stap je helpen om toch in contact te komen met die emotie, die ervoor zorgt dat je in beweging komt.

 

Stap 3.           Maak je eigen stok achter de deur.

Wat zijn de gevolgen van het niet halen van je doel? Waar sta je dan over 1 jaar? Dan heb je misschien echt heibel in de tent en is je partner opgestapt.

Waar sta je over 2 jaar? Je bent nu gescheiden. De situatie is heel roerig.

Waar sta je over 5 jaar? Je hebt geen contact meer met je kinderen.

Je ziet, ik maak het behoorlijk dramatisch. Dat is ook de bedoeling. Je wilt immers je emoties raken.  Wat hierbij fantastisch werkt is gaan zitten met je ogen dicht. En er in je hoofd een hele voorstelling van maken.

 

Go of No Go

Nu mag je even achterover leunen en de boel laten bezinken. Als je nu het gevoel hebt, dat dit een doel is dat jij echt wilt bereiken, dan heb je een GO.

Wil je vaker naar de sportschool omdat het zonde is van het abonnementsgeld dat je iedere maand (voor niets) betaald en raakt zelfs jouw beeld van een veel te zware jij, die puffend de trap oploopt of in het ziekenhuis ligt vanwege de eerst hartaanval, je niet, dan heb je een NO GO. Deleten dus dit doel. Dit gaat zoveel discipline en energie vragen, dat de kans groot is dat het je niet lukt. En daar wordt je nog minder vrolijk van.

Wist jij dat onze wilskracht net een spier is, die uitgeput kan raken?*  Per dag heb je maar een beperkte hoeveelheid ter beschikking. Besteed je het aan zaken die je veel energie kosten, dan is je wilskracht snel op en heb je niet meer voldoende om de dingen te doen die er voor jou wel toe doen. Die gaan dan moeizamer dan nodig is. Kijk wel of er andere opties zijn, die de mogelijke consequenties kunnen voorkomen. Waarschijnlijk helpt het om het gesprek aan te gaan met de mensen die erbij betrokken zijn. Wordt dat gewoon je doel.

Kies dus, zonder gewetensbezwaren, voor doelen die er voor jou toe doen! Die jij graag wilt aanpakken. Gebruik je de 3 stappen die ik heb genoemd, dan zorg je voor een stevige portie motivatie. Brandstof! En heb je je wilskracht alleen nodig op momenten dat het lastig is.

Heb jij wel eens een doel gehad, dat je zo NIET motiveerde? Wat heb je er mee gedaan? Je kunt jouw verhaal kwijt onder deze blog.

Hetty

* Bron: Wilskracht – Roy Baumeister

 

2 gedachten over “3 stappen om te bepalen of dit doel wat voor jou is.

  1. Josephine Wierdsma

    Het waarom uitpluizen vind ik een zeer waardevolle aanvulling op het stellen van doelen. Vooral de emotionele belevingen daarin.

    Denk dat ik tot voor kort vooral neigde naar rationele motiveringen welke een weinig stimulerende werking hebben.
    Het draait inderdaad veel meer om de emotionele belevingen en/of verlangens die je graag wilt vervullen.

    Mijn bedrijf succesvol runnen, zodat ik mijn dak boven mijn hoofd kan betalen, raakt vooral een moeten bij me en daardoor een negatief soort willen.
    Mijn bedrijf succesvol runnen zodat steeds meer ouders en kinderen meer vaardig zijn in het voeren van gesprekken (over seksualiteit), geeft me direct kriebels in mijn buik.
    Een verschil van dag en nacht.
    Een prettige verdieping.

  2. factor-h Bericht auteur

    Top om zo naar je bedrijf te kijken en er ‘verliefd’ op te worden.

    Ik sprak vorige week met een collga ondernemer over het wonderlijke feit dat bijna geen bedrijven zijn waar ‘de klant’ of ‘de medewerker’ in de doelstellingen voor komt. We hebben het over omzet en kosten in plaats van over hoeveel klanten we verder willen helpen of wat we willen betekenen voor medewerkers. Terwijl daar het bestaansrecht van je bedrijf zit :-).

    Gelukkig geef jij het goede voorbeeld!

Reacties zijn gesloten.